2009
Talvella jatkettiin mihin syksyllä jäätiin. Auraan asennettiin uusi lämppäri kuivattamaan sisätiloja kesään sateessa sekä kesäkuun ja elokuun viileässä. Hankimme Auraan myös kunnon plotterin helpottamaan menoa ja sitten keväällä tehtiin se mitä pitkään oli suunnitteella eli asennettiin uusi moottori. Jukka Laine asensi Auraan uuden Kubota Beta 25:n, joka kesän aikana osoittautui hyväksi hankinnaksi. Pientä hienosäätöä joudumme vielä tekemään pakoputken ja äänenvaimentajan kanssa mutta hyvin ja aika luotettavasti uusi moottori kuljetti Auraa kesän aikana.
Kesällä pitkän reissun piti olla Hki-Uki-Ahvenanmaa-Visby-Kuresaari-Hanko-Hki mutta tämä kutistui niin että tänä vuonna jäi pois Gotlanti ja Eesti. Ahvenanmaalla käytiin tervehtimässä Olli Alhoa ja hänen ihastuttavaa vaimoaan Maria heidän saaressaan, Kumlingen Södholmissa.
Viaporin Tuoppi oli taas ohjelmassa elokuussa ja Aura oli tuloslistalla 3. luokassaan LYS 1 ajalla 2.10.56 (yhteensä 26 venekuntaa osallistui), Lygaia 26. ajalla 1.48.27 ja Havis Amanda 4. luokassa LYS 2 ajalla 2.33.11 (yhteensä 28 venekuntaa osallistui).
Maalis-toukokuussa 2009 Micke oli taas suurella valtamerellä, Tyynellä valtamerellä, viemässä Auran sanomaa. 2007 Atlantin yli ja nyt Panamasta-Tahitille. Matkaa kertyy legillä Panama-Galápagos 800 mailia, Galápagos - Marquises lähes 3 000 mailia, ja lopuksi Marquisas - Tahiti noin 800 mailia. Yhteensä lähes 4 600 mailia. Tästä oma kertomus suomeksi Mickellä.
(kirj. Mikael Aminoff)

 

2010

 

Talvella on korjattu purjeita, ohjelmoitu radiopuhelimeen uusi MMSI numero, tehty puutöitä peräluukun ympärillä, pistetty pistopunkan patjat uusiksi ja uusittu syaura.fi domain. Ohjelmassa on vielä ”hätäpumpun” ja tehokkaamman pilssi-pumpun hankkiminen, uudet köydet, ankkuriteline, vinssien huoltaminen ja sähköjen uusiminen. 

Aura osallistui Gotland Classic Raceen heinäkuun alussa! Eurocard Gotland Runt on klassinen avomerikilpailu - yksi maailman suurimmista. Lähtö ja maali on Sandhamnissa. Baltic Classic Race purjehditaan samanaikaisesti Eurocard Gotland Runt kilpailun kanssa ja on regatta klassikoille. Kaikki tulokset ym. löytyvät osoitteesta http://www.ksss.se/sv/Kappseglingar/Regattor-20101/Eurocard-Gotland-Runt/. Classic Race -radan pituus oli yli 215 Nm (Almagrundet majakka, etelämerkki Nynäshamns angöring, Visbyn edusta, takaisin Almagrundet majakalle ja maali Skanskobbin kohdalla).

Mukana olivat Micken ja Paven lisäksi ystävämme Jarkke Suokonautio ja Jussi Räty. Lähdimme Helsingistä Hankoon heinäkuun alkupäivinä ja sitten suoraan Bengtskärin ja Suomen Leijonan ohi Sandhamniiin. Kuvia löytyy galleriastamme. Itse kisassa olimme ensimäisellä kääntöpaikalla Nynäshamnin edustalla 6. ja meidän perässä tulivat sekä Fredrik (s/y Refanut) että Jacob Wallenberg (s/y Regina). Visbyn kohdalla oltiin 13. ja Gotska Sandön ohitettiin sijalla 10. Tämän jälkeen tuuli yltyi aika kovaksi. Ensin meni todella hyvin ja ajoimme spinnu ylhäällä kiinni monta venekuntaa mutta ahneus kostautui ja menetimme rajun broachauksen yhteydessä spinnun nostimen ja hetkeä myöhemmin myös toisen etunostimen. Tämän jälkeen etupurjeena toimi koko loppumatkan ajan myrskyfokka nostettuna spinnupuomin nostimella. Nilkutimme kohti maalia hyvin hitaasti muiden ohittaessa meidät mutta purjehdimme maaliin asti. Tämä pitää joskus tehdä uudestaan ja todistaa miten hyvin Aura pärjää kun ei ole ongelmia.

Sandhamnista suuntasimme Paven ja Jussin kanssa kohti Uuttakaupunkia. Reitti kulki Ruotsin rannikkoa pohjoiseen ja Ahvenanmaan eteläpuolelta. Heinäkuun lopulla Aura oli Kustavissa kunnioittamassa Perinnevenepäivää Lauran laiturissa ja elokuun alussa Aura siirettiin Helsinkiin. Micke hankki varamiehistön reissua varten. Hangon edustalla saimme niskaamme kunnon myrskyn mutta Aura kesti sen hyvin. Ryskytyksen jälkeen pääsimme sisäväylälle missä oli kova tuuli mutta aallot puutuivat ja Aura kulki kovaa kuin juna. 

Viaporin Tuoppiin Aura osallistui elokuun aikana  Micken varamiehistöllä ja sijoitus oli hieno kuten viimekin vuonna. Viaporin Tuopin tuloksista lisää gallerian tekstiosuudessa.

 

(kirj. Mikael Aminoff)