2003
Auran talvisäilytys telakan hallissa todella säästi hermoja, sen takaan ja myös töitä veneen eteen tuli tehtyä tavallista enemmän. Yhden laudan halkeamasta alkanut remontti saatiin suunnitellussa aikataulussa päätökseen ja normaalitkin työt säiden salliessa toukokuun loppupuolella tehtyä. Pohjassa on nyt uutukaista irokoa neljä alinta lautaa joille on helppo ennusta ikää kymmeniä vuosia.
Kevään 2003 kevät oli todella kylmä ja täten lakkaukset ja maalaukset menivät meillä kuten muillakin vieressä aika pitkälle toukokuulle ja Aura oli vedessä vasta 3:s kesäkuuta. Masto pystyssä ja ensimmäinen seilaus oli tehty ennätys myöhään 6:s kesäkuuta ja kausi alkoikin tosin sitten ihan mukavasti. Kesäkuu oli kylmähkö ja ei innoittanut pitkille matkoille mutta toki Auran 40 vuotispäivä vietettiin asianmukaisesti mökillä Porvoon saaristossa. Kesäkuussa tuli purjehdittua monta monituista kertaa iltaisin ja heinäkuussa lomakaudella päästiin asiaan eli matkalla, ei tosin valtavan kauas mutta sinne minne mieli tekikin eli Porvoon ja saaristoon. Koko talvi oli suunniteltu isä & tyttö purjehdusta ja se sitten myös tehtiin; me menimme mökille kahden isän ja tyttäriemme 3 v. ja 3,5 v. voimin, ja se olikin varsin mukava tapa viettää aikaa ilman äitiä ja vaimoa.

Elokuussa tuli aika Viaporin Tuopin, Olli jo varannut itsensä Helsinki-Tallinna kilpailuun joten Hannu sitten kasasi miehistön Tuoppiin työpaikaltaan ja hyvä miehistö sieltä löytyikin. 3 työtoveria sekä veljeni Juha piti paikkansa Tuopin mittelössä siten että lähtöpaikka noin karkeasti ottaen pysyi maaliintulo paikkana. Pääsimme monista veneistä mukavasti ohi spinnu osuuksilla, mutta lopussa keventynyt tuuli joka oli vahvasti kryssi osastolla ei suosinut meitä. Juhlat sitä vastoin olivat tutunoloiset Suomenlinnassa, saunaa, ruokaa ja mukavia venevierailuita. Meitä oli 4 OR luokan venettä kylkiparkissa ja tuli täten tutustuttaa muihin OR luokan veneiden omistajiin ja miehistöihin.

Aura nousi ylös talviteloillle 10:s lokakuuta ja teimme Ollin kanssa varsin rutinoituneen moottorin, wc:n ja muienkin teknisten laitteiden huollon päivässä. Enää on jäljellä veneen kevyehkö peittäminen hallin kondensaatio vettä vastaan ja voimme alkaa keskittyä mm. talviseen rallien hiontaan ja omien sekä veneen akkujen lataamiseen talven mittaan. Mitään erityistä remonttia ei ole suunnitteilla, keväällä lakka pintaan ja keula kohti Kotkan puuvenemessuja Heinäkuussa 2004, niin ainakin nyt ajattelen syksyisellä terassilla kotona tätä kirjoittaessa. 2004
(kirj. Hannu Peltonen)

2004

Talvella 2003-2004 otettiin ehken rauhallisemmin kuin koskaan ennen. Toki rallit hiottiin Hannun luona talkoilla keskitalvella kuten ennenkin mutta muutoin projektit oli enimmäkseen muualla kuin Auran ympärillä. Itselläni oli ilo aloittaa kausi purjehtien Atlantin ylitse Kuunari Helenalla ja täten kausi alkoi 4004 merimailin seilauksella. Sen jälkeen olikin olikin jo helmikuu nopeasti ohi ja tuttu kevät tohina alkoi Maaliskuun alussa.

Auralla aloitettiin normaalit hionta ja muut kevät työt maaliskuulla. Paikkamaalauksille ja lakkauksille oli varsin oivalliset ilmat jo huhtikuussa ja ne saatiin varsin siedettävällä tasolle suoritettua ennen vesille laskua. Telakalla oli perään tullut pieni kolhu jonka telakka ystävälliseti myös hoiti kuntoon ja kaikki oli valmista kevään aloitukselle. Aura meni veteen 17:sta Toukokuuta ja masto oli pystyssä peräti seuraavana päivänä. Ensimmäinen seilaus tosin sai odottaa viikon verran kun Olli viritti takilan kuntoon ja muutoinkin tuntui kevään mittaan tulevan aikalailla muutakin projektia.

Kesäkuu sitten oli kelin puolesta jotain sellaista jota tuskin kukaan unohtaa. Oli varsin helppo valinta olla mökillä Porvoon saaristossa ja tehdä kesämökkiremonttia. Olli ja Katja hakivat meidät mökiltä kerran eräänä kesäkuisena sunnuntaina jolloin Olli sai saman päivän mittaan ensin kryssiä meidän mökille ja tuulen "suotuisasti" kääntyessä myös kryssiä takaisin Helsinkiin - sattuuhan näitä. Heinäkuun alkuviikoilla oltiin vielä töissä mutta ehdittiin kuitenkin muutamille iltapurjehduksille.

Heinäkuuhun ajoittui myös Ollin ja Hannun viikonlopun city seilaus missä ensin mentiin myötätuulen siivittämän peräti Haukilahteen saakka eli otettiin varsin rennosti ja sieltä sitten toiselle puolelle pääkaupunkiseutua Jollakseen. Siellä sitten parkkeeratiin kylkiparkkiin Hannun vanhan koripallokaverin veneen viereen josta seurasi yöllisen toiminnan seurauksena päänsärkyä mutta myös valtaisa into alkaa lakata Auran näkyviä kohtia taas kerran siihen kuntoon kuin ne pitää olla. Kuten Olli mukaili sunnuntai aamuna, "Aura näyttää nuhjuiselta" ja olihan se sitä kun vieressä on priima lakassa oleve purjevene. Kaikki on suhteellista, se opittiin taas kerran mutta puoshaka ja mm. spinnupuomi meni puupuhtaaksi aika nopsaan ja petsi & lakka on jo pinnassa.

Isä & tyttö purjehduksen lähtö ajoittui lauantaille 17:sta Heinäkuuta jolloin kaksi isää ja kolme lasta (2 * 4 vuotias + yksi 3 vuotias) lähti jälleen kerran matkalle kohti Porvoon saaristoa. Matka sujui mukavasti ja hauskana yllätyksenä Antti tuli 4:n lapsensa kanssa myös Suomenlinnaan jossa oli täten todelliset lasten kestit, 6 kpl tyttöjä iässä 3-5 vuotta + 1 kpl 2 v poika, menoa riitti....

Heinäkuun loppu meni hieman pieleen kun Olli lähti omalle lomaviikolleen Porvoosta yksin seilaten kohti Pyysaarta, meni kone epäkuntoon aivan Hevossalmen sillan kaupungin puolella. Olli sai lopulta Auran tyylikkäästi purjein laituriin mutta konevikaa korjattaessa menikin melkein kaksi viikkoa. Syöttöpumppu ja muutamat muut osat olivat auki ja tarkan puhdistuksen alla koska jostain tullut dieselin sakka oli tukkinut suunnileen kaiken mitä mahdollista on. Olli väittää oppineensa n. 300 prosenttia lisää verrattuna aikaisempaan tietämykseen diesel moottoreista, ja ainakin tämä koskee 10 hv Bukh dieseleitä.

Aura on nyt tätä kirjoittaessa ylhäällä Lindgrenin telakalla, Aura nousi hieman myöhään - ainakin verrattuna aikaisempiin kesiin, vasta torstaina 23.09.2004. Tänä talvena ei ole tiedossa mitään erityistä huoltoa, vain normaalit syyshuollot. Olen luvannut itselleni mm. hioa valkoiset kyljet syksyn-talven mitaan jotta keväällä olisi hieman rauhallisempaa mutta aika näyttää.