2007
16.1.2007 kaikki Auran uudet omistajat olivat ensimmäistä kertaa yhdessä telakalla irrottamassa akkuja sekä peittämässä ja siistimässä Auraa. Aura siirtyy nyt ensimmäistä kertaa HSS lipun alle. Hakemukset lähetetty heti tammikuun alussa. Tästä se lähtee!
Keväällä töitä oli todella paljon. Tuntui että kaikkea piti korjata. Joka puolella oli "yllätyksiä". Lahoja paikkoja löytyi ainakin neljä, kone ja sähköt olivat huonossa kunnossa. Aura oli ollut telakalla syksystä 2005 lähtien. Kaiken lisäksi aloitimme hommat liian myöhään ja käsiä olisi tarvittu vielä enemmän. Siitä varmaan opimme. Kansiluukut vedettiin puupuhtaaksi.
Syksyn ja talven aikana tehtiin suuria ja vaikeita puutöitä. Styyran puolella korjattiin Matti Rinteen asiantuntevalla avulla suuria ”pehmeitä” alueita kannella ja kyljessä. Hienoa työtä! Vesi on ilmeisesti ajan mittaan mennyt sisään vanttiruuvien kohdalla ja pehmeätä puuta löytyi aika lailla. Luettuani myöhemmin Auran seikkailuista Skaw Racessa Tanskassa -66 kesällä ymmärsin, että siellä styyrpuurin saalinki petti vaikka riki kyllä säilyi. Silloin Auran oli pakko keskeyttää. Talvella hankittiin myös TackTick mittaristo nopeuden, syvyyden ja tuulen märittämiseksi.
Viaporin Tuoppi oli taas ohjelmassa elokuussa ja Aura oli tuloslistalla 11. luokassaan LYS 2 ajalla 3.18.44 (yhteensä 28 venekuntaa osallistui), Lygaia ei ollut mukana ja Havis Amanda 2. luokassa LYS 1 ajalla 3.48.40 (yhteensä 31 venekuntaa osallistui).
Marraskuussa-joulukuussa 2007 Micke osallistui ARC ralliin (www.worldcruising.com/arc) Las Palmasista St Lucian Rodney Bayhin. Auran sanomaa vietiin Olli Pajusen veneellä yhteensä lähes 3 500 merimailia! Tästä oma kertomus suomeksi ja ruotsiksi Mickellä. Vielä tarkistamattoman perimätiedon mukaan New York Yacht Clubin jäsen, joka (oman pursiseuran veneellä) ylittää Atlantin saa käyttää punaisia housuja klubinsa juhlatilaisuuksissa! Minusta myös oma pursiseurani HSS voisi ottaa käyttöön vastaavan arvokkaan perinteen jo ensi kaudeksi vaikka ylitinkin Atlantin eri veneellä? Olen käynyt jo monessa kaupassa etsimässä sopivia punaisia housuja!
(kirj. Mikael Aminoff)

2008

Vuoden aikana venerekisteriä laajennettiin koskemaan myös purjeveneitä ja Auran uusi venerekisteri numero on nyt A-51850. Aura oli mukana myös Micken 60 –vuotisjuhlassa Kulosaaren Casinon laiturissa. Sateesta huolimatta juhlaliput oli nostettu. Kesällä Aura oli selvästi enemmän käytössä kuin edellisenä vuotena ja teimme Helsinki-Uusikaupunki-Helsinki purjehduksen ja useita muita lyhyempiä reissuja. Viaporin Tuoppi oli ohjelmassa elokuussa ja Aura oli tuloslistalla 19. luokassaan LYS 1 ajalla 2.37.44 (yhteensä 25 venekuntaa osallistui), Lygaia 16. ajalla 1.54.43 ja Havis Amanda 24. luokassa LYS 2 ajalla 3.36.44 (yhteensä 27 venekuntaa osallistui). Vuoden lopussa Punni luopui osakkuudestaan ja meitä oli sitten kolme omistajaa jatkamassa Auran elämää.

Kokemukset kesältä 2007 olivat sen suuntaiset, että syksystä lähtien suunniteltiin myös moottorin uusimista. Vanha Bukh 10 DV m/73 saisi antaa tilaa tehokkaammalle, pienemmälle ja kevyemmälle moottorille? Samalla vaihtaisimme veneeseen/moottoriin sopivamman/vähän suuremman potkurin? Aura on aikanaan rakennettu ilman moottoria ja vasta myöhemmin veneeseen on asennettu ensin sähkömoottori ja myöhemmin tämä Bukh 10. Tämän vuoden aikana moottoria ei kuitenkaan vielä uusittu vaan tyydyimme uuteen tehokkaampaan potkuriin, joka aikanaan sitten sopisi myös suunnitteella olevaan uuteen moottoriin. Vesillelasku oli kesäkuun alussa.

Talvella 2008 putsattiin Auran pohja puupuhtaaksi jotta näkisimme missä kunnossa pohja on. Samalla saimme mahdollisuuden tarkastaa syksyllä 2002 tehdyn köliremontin jäljet. Auran pohja oli täysin puhdas maaliskuun lopulla ja sitten vaan kyllästämään, joka mahonkiveneessä ei sitten osoittautunutkaan ihan yksiselitteiseksi asiaksi! Jälkeenpäin äänessä oli monta erilaista asiantuntijaa puolesta ja vastaan.

(kirj. Mikael Aminoff)