2000-2004

2000

Me saimme kuulla Auran, tällöin Anna-Marian myyntiin tulosta hieman vahingossakin. Aura oli ollut myynnissä Viaporin Tuopin lehtisessä loppukesästä 2000 mutta vene jostain syystä ei ollut käynyt kaupaksi tällöin. Liekö myöhäinen kesä karkottanut innokkaimmat ostajat ja täten meillä sitten tuli miellyttävä mahdollisuus ostaa Aura. Auran uudeksi kotisatamaksi tuli HTPS, Helsingin Työväen Pursiseura Pyysaareessa, Helsingin Laajasalossa. s/y Aura vuonna 2000 kun Olli Voima ja Hannu Peltonen olivat sitä ostamassa. Olli ”koeistumassa” salonkia. Vene oli vielä tällöin s/y Anna-Maria.Pentteri eli Auran "keittiö" ulkoa.
Pentteri eli Auran "keittiö" sisältä.Olli ja Hannu muuttivat veneen nimen takaisin alkuperäiseksi s/y Auraksi. Tässä Aura Porvoon saaristossa.Ollin ja Hannun mukana Auran uudeksi kotisatamaksi tuli HTPS, Helsinki (Pyysaari). Täsää Aura matkalla Porvoon saaristoon.Aura nostettuna Lindgrenin Ouritsaaren telakalla syksyllä 2000.
Veneen ympärille rakennettiin pienehköä taloprojektia vastaava telttarakennelma joka tosin hieman yllättäen kesti talven rasitukset varsin mallikkaasti. Aura on saanut pressun pään päälle ja on valmis talvehtimaan Oiritsaaressa.Telakalla ennen peittämistä.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi siitä suurennoksen.

2001

Innokas ja onnellinen omistaja (1979-2006) Hannu Peltonen keväällä 2001. Vene menossa veteen ja juuri kiinnitetyt messinkikirjaimet näkyvät hienosti veneen perässä. Ouritsaaren lukki, konttinosturin tapainen laite nostaa luotettavasti veneet veteen ja taas syksyllä pois vedestä. Ouritsaaren lukki. Kesän 2001 ensimmäisen pidempi retki suuntautui Pellinkiin ja Loviisan kautta Kotkan Kaunissaareen. Nämä kuvat HTPS:n saaristotukikohdasta Pursiniemestä, Pellingin koillispuolelta.Itäistä saaristoa koetteli kovat ukkospuuskat melkeinpä viikon ajan. Tässä edellisillasta ollaan hieman vahvistettu kiinnitystä sekä lisätty muutama fenderi. Edellisenä iltana ukkospuhuri oli noin 30-33 m/s, jonka tuloksena Aura makasi viereisen veneen kylkeä vasten kahdeksasta fenderistä huolimatta siten että liki kaikki styyrpuurin mantookin tolpat vääntyivät. Vene kallistui arviolta 30 astetta pelkän maston tuulikuorman takia satamassa ollessaan. Muutama muu vene tosin irtosi kiinnityksistään kokonaan.
Kotkan Kaunissaaren laiturissa kesällä 2001.Aura myös tässä kiinni Pellingin Pursinimen tukikohdan satamassa.Talvella 2000-2001 tehtiin enemmänkin hieman kosmeettisia töitä mm. uudet salongin ja etuhytin patjat teetettiin, lautas- & lasikaappi uusittiin sekä kaikki salongin ikkunat otettiin irti ja tiivistettiin. Myös valkoiset dorade torvet vaihdettiin pronssisiin, lavuaarin muoviset hanat vaihtuivat pronssisiin, kaikki knaapit vaihtuivat tyyliltään sopiviin pronssiknaapeihin sekä tehtiin muutamia muita kosmeettista pronssi/messinki asennuksia. Myös kannen etummaisen luukun etureunaan löytyi ihan katsastus määräysten mukainen veneen nimi sekä veneen perästä poistettiin nimipuukilpi ja sen tilalle asennettiin ehken kieltämättä enemmänkin vuosisadan alun tyyliin pronssikirjaimet valkoiselle pohjalle.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi siitä suurennoksen.

2002

 Aura menossa Suomenlahdella kesällä 2002.Aura vauhdissa.Aura sivusta.Aura takaa.
Syksyllä 2002 alkoi köliremontti. Venepuuseppä Mika Louhivaara teki kaikki lautojen ja kaarien varsinaiset ammattitaitoa vaativat korjaustyöt.Syksyllä oli suunnitelmissa vaihtaa yksi (huom yksi!) vedenalainen lauta paapuurin puolella.Ensimmäinen reikä pohjassa.Kuten monasti, työ edetessään laajeni neljään lautaan, joka käytännössä tarkoitti kahta alinta lautaa kummaltakin puolelta. Tässä kuvassa pultit poistettu.
Köli avattuna. Uudet irokolaudat saatiin kiinni maaliskuun loppuun. Raakalaudat olivat melkoisen komeat pituutta viisi metriä, hyötyleveyttä 40 cm ja paksuutta 35-40 mm.Talvella tavoitteena oli tehdä myös muita töitä pohjalautojen vaihdon ohessa. Poistettiin vanha vesilinja. Myös peräpeili otettiin puhtaaksi maalista ja kyljet maalattiin kokonaan uusiksi keväällä 2003.Perälauta oli silloin vielä terve? 2007 lopulla se uusittiin kokonaan!Kaarien korjaus. Samalla kun Aurassa vaihdettiin pohjasta muutama lauta, korjattiin murtuneita kaaria. Kaaret on alunperin tehty hickorista (suomennos?) ja sehän on tunnettu kovuudestaan jota on mm. hyödynnetty vasaran varsissa vuosikymmenien ajan. kaaret oli nyt helppo korjata koska mm. ruuvipuristimet oli helppo kiristää lautojen ollessa alhaalta irti.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi siitä suurennoksen.

2003

Talvella oli tarkoitus tehdä muitakin töitä pohjalautojen vaihdon ohessa. Venepuuseppä Mika Louhivaara teki kaikki uusien lautojen ja kaarien korjaustyöt. Hän korjasi murtuneet kaaret sekä hankki laadukkaat iroko lankut ja asensi nämä uudet pohjalaudat.Kuvassa näkyy miten 40 vuoden aikana kaaret ovat nousseet muutamia millejä ylöspäin emäpuusta. Tämä on aivan normaalia ja runkohan kiinnittyy emäpuuhun ja kölipainoon kölitukkien kautta, ei kaarien kautta. Aurassa on kolme massiivista puista kölitukkia sekä kolme teräsistä kölitukkia. Uudet kaaret saatiin paikalleen maaliskuun puolenvälin tietämillä. osa kaarista laitettiin poikki murtuman kohdalta ja osassa korjattiin kaari siten että päältä murtunut osuus poistettiin ja päälle liimattiin ja ruuvattiin uutta kaarta. Kaaret on thety tammiviilusta epoksilla muotoon liimaten. Uudet irokolaudat saatiin kiinni juuri maaliskuun loppuun.
Raakalaudat olivat melkoisen komeat, pituutta noin 5m, hyötyleveyttä n. 40cm ja paksuutta 35-40mm. Reunoissa oli jonkuverran "hötöä" joka  luonnollisesti poistettiin. Valmiit laudat on tässä jo kiinni ja laudat vaatii enää iroko tulpat sekä kyllästystä pellavaöljyllä.Vanha vihreä vesilinja poistettiin.Lähdössä Viaporin kisaan 2003.
Viaporin Tuoppi purjehdittiin vaihtelevissa olosuhteissa, alkupuolella oli varsin mukava tuuli, varsinkin spinnulla ajettaessa.Miten skuutataan täysmyötäisellä geua storan puomilla?Täytyy myöntää että aika toimiva systeemi?Viaporin kisan jälkeen.
Viaporin Tuoppi 2003, SuomenlinnassaViaporin kisan jälkeen laiturissa. Viaporin kisan jälkeen laiturissa. Auran spinnu taitaa olla tässä peräti ensimmäistä kertaa ylhäällä. Viaporin Tuoppi elokuussa 2003
Klikkaa kuvaa nähdäksesi siitä suurennoksen.

2004

Aura ja Suveren 2004Aura Bodössä 2004
Olli oli purjehtimassa työkavereiden kanssa......ja he kiersivät ainakin joidenkin lähteiden mukaan mm. harmajan majakan. Olli oli reissun jälkeen voimakkaasti sitä mieltä että riki kuulemma toimii koska 8 solmua oli rikottu.. ei kai siitä voi olla sitten eri mieltä?Olli ajaa 2004Olli mastossa
Klikkaa kuvaa nähdäksesi siitä suurennoksen.