2007-2008

2007 (meidän 1. vuosi)

16.1.2007 kaikki Auran uudet omistajat olivat ensimmäistä kertaa yhdessä telakalla irrottamassa akkuja sekä peittämässä ja siistimässä Auraa. Aura siirtyy nyt ensimmäistä kertaa HSS lipun alle. Hakemukset lähetetty heti tammikuun alussa. Tästä se lähtee! Meidän ensimmäinen kevät. maalattiin kyljet ja pohja sekä lakattiin kansirakenteet. Tässä Pave hommissa huhtikuun puolessa välissä. Auran vieressä oli Havis Amanda, jota Punni kunnosti.Aikaisin 2007 keväällä aloitimme Auran kunnostamisen. Punni ahersi Haviksen kanssa ja laittoi sen myyntikuntoon. Löysimme Aurassa muutaman yllätyksen. Pehmetä puuta löytyi peräpeilissä, keulassa, styyran puolella staagien kohdalla ja vähän paapuurin puoleltakin. Hommat korjataan kunnolla syksyllä kauden lopussa. Vene hiottiin kauttaaltaan, luukut puuta myöten. Keskusteltiin koneen ja sähkön uusimisesta. Töitä oli paljon. Käsiä ja aikaa tietysti liian vähän. Tuntui, että kaikkea piti korjata. Joka puolella oli yllätyksiä. Lahoja paikkoja löytyi ainakin neljä, kone ja sähköt olivat huonossa kunnossa. Aura oli ollut telakalla syksystä 2005 lähtien. kaiken lisäksi aloitimme hommat liian myöhään. Siitä varmaan opimme. Tässä Micke vetää puhtaaksi kaikki luukut. Luukut putsattiin puupuhtaaksi ja lakattiin kaikkien sääntöjen mukaisesti.Keväällä töitä oli todella paljon. Tuntui että kaikkea piti korjata. Joka puolella oli "yllätyksiä". Lahoja paikkoja löytyi ainakin neljä, kone ja sähköt olivat huonossa kunnossa. Aura oli ollut telakalla syksystä 2005 lähtien. Kaiken lisäksi aloitimme hommat liian myöhään ja käsiä olisi tarvittu vielä enemmän. Siitä varmaan opimme. Kansiluukut vedettiin puupuhtaaksi.
Etupiikki. Täyttyy varmaan purjeista mutta muuten sinne mahtuisi nukkumaankin.
Tässä lakatut kansiluukut on juuri ruuvattu takaisin kiinni.Työmaata riitti! Muut veneet laitettiin vesille toukokuun aikana. Meillä tuli loppusuoralla ongelmia vielä uuden lokin anturin asennuksen kanssa.Aura siiretään ulkoilmaan lähes 1½ vuoden tauon jälkeen. Aura oli ollut vedessä viimeksi syksyllä 2005.
26.6.2007 menossa veteen. Lahoja kohtia oli peräpeili ja kolme muuta paikkaa edessä ja kyljissä. Nämä saivat nyt Paven toimesta "esteettisen" korjauksen mutta syksyllä ja ensi vuonna ne laitetaan kuntoon oikein taidolla. Vihdoinkin kosketus oikeaan elementtiin. Auran "varpaat" kastuu pitkästä aikaa. Aura ehti olla koknaisen purjehduskauden telakalla ennen kuin ostimme hänet. Halkeamis oli todella paljon koska oli lämmin. Auraa pidettiin liinoissa pari päivää. Tässäkin käytiin vielä omat jumpat kun pilssipumppu ei suostunut toimimaan kunnolla ja "joku" oli niin ystävällinen että veti telakan rannassa pumpun maasähköjohdonkin irti ja Aura oli lähellä uppoa.
Aura tuotiin HSS:lle sunnuntaina 8.7.2007. Samana päivänä Pave, Marko ja Micke nostivat maston pystyyn ja hoitivat Auran vahtivuoron maanantaiaamun vastaisena yönä. 

Helsingfors Segelsällskap on yksi Suomen vanhimmista pursiseuroista, perustettu 1893. Seuralla on pitkät ja syvät matka- ja kilpa-purjehdusperinteet. Runsaan tuhannen jäsenen seuran kotisatama on Liuskasaari, joka edustaa ulkosaaristoidyllia keskellä pääkaupunkia. Pursiseuraan pääsee lautalla, joka kulkee Helsingin Merisatamanrannasta.Heinäkuussa käytiin vihdoinkin testaamassa ja merkkaamassa kaikki purjeet.Ensimmäisiä tutustumisajoja Auran kanssa! Pave ja Punni.Ensimmäisiä tutustumisajoja Auran kanssa!
Ensimmäisiä tutustumisajoja Auran kanssa! Takaisin HSS:n laiturissa. Punni viikkaa purjeet. Ensimmäisiä tutustumisajoja Auran kanssa! Takaisin HSS:n laiturissa.1.8 Hesan edustalla purjeita testaamassa 10 m/s. Vauhdissa Micke, Punni ja MarkoAura kantoi purjeensa hyvin ja vauhtiakin oli välillä yli 9 kn. Harjoiteltiin Viaporin Tuoppia (11.8) varten.
Viaporin Tuoppi oli ohjelmassa elokuussa ja Aura L-35 oli tuloslistalla 11. luokassa LYS 2 ajalla 3.18.44 (yhteensä 28 venekuntaa osallistui), Lygaia ei ollut mukana ja Havis Amanda oli 2. luokassa LYS 1 ajalla 3.48.40 (yhteensä 31 venekuntaa osallistui).11.8 osallistuimme Viaporin Tuoppiin. Aurassa olivat mukana Micken ja Markon lisäksi taktisina vahvistuksina myös Ilari ja Kimmo. Lähtö oli 11:11 ja alussa tuulta ei ollut lainkaan. Sijoituksemme oli LYS 2-luokassa tällä kertaa 10.Viaporin Tuoppi 2007.Viaporin Tuoppi 2007.
Viaporin Tuoppi 2007.SuPS:n satamassa Viaporin jälkeen.SuPS:n satamassa Viaporin jälkeen.SuPS:n satamassa Viaporin jälkeen.
SuPS:n satamassa Viaporin jälkeen.Startissa ei ollut tuulta lainkaan.
12.10.2007. Syksyn ja talven aikana tehtiin suuria ja vaikeita puutöitä. Styyran puolella korjattiin Matti Rinteen asiantuntevalla avulla suuria ”pehmeitä” alueita kannella ja kyljessä. Koko peröpeili meni uusiksi. Hienoa työtä! Vesi on ilmeisesti ajan mittaan mennyt sisään vanttiruuvien kohdalla ja pehmeätä puuta löytyi aika lailla. Luettuani myöhemmin Auran seikkailuista Skaw Racessa Tanskassa -66 kesällä ymmärsin, että siellä styyrpuurin saalinki petti vaikka riki kyllä säilyi. Silloin Auran oli pakko keskeyttää. Talvella hankittiin myös TackTick mittaristo nopeuden, syvyyden ja tuulen märittämiseksi.matti Rinteen upeaa työtä. Sitten vaan kyllästämään. Syksyllä 2007 löytyi styyran puolelta lisää korjattavaa. Kuva sisältä.
Näyttää siltä, että vanttien kohdalla styyran puoli on saanut vettä yli 40 vuoden ajan!
2007 (marras-joulukuu) Micke osallistui ARC ralliin (www.worldcruising.com/arc) Las Palmasista St Lucian Rodney Bayhin. Auran sanomaa vietiin Olli Pajusen veneellä yhteensä lähes 3 500 merimailia! Tästä oma matkakertomus Mickellä. Katso kuvia www.mikaelaminoff.kuvat.fiARC:n miehistö Annin (katamarani Fountaine Pajot Belize 43) kannella. Vasemmalta Mika, minä, Olli, Markku, Jukka ja Eetu.Atlantilla joulukuussa 2007. Etäisyydet valtamerellä ovat suuret. Lähdön jälkeen kesti monta päivää päästä eroon Kanarian saarista horisontissa, ”puolivälimerkki” ei tahtonut tulle eteen millään ja sitten kesti todella pitkään ennen kuin olimme edes lähestymässä St. Luciaa.  Multihulls Division A luokassa tasoitusten ja korjausten jälkeen oli kymmenes. Kattien tuloslistassa meitä edellä oli viisi suurempaa ja neljä pienempää venettä. Oma purjehduksemme kesti 17 vuorokautta, 12 tuntia, 5 minuuttia ja 7 sekuntia. Merimaileja kertyi kepsiin lähes 3 000. 
Vielä tarkistamattoman perimätiedon mukaan New York Yacht Clubin jäsen, joka (oman pursiseuran veneellä) ylittää Atlantin saa käyttää punaisia housuja klubinsa juhlatilaisuuksissa! Minusta myös oma pursiseurani HSS voisi ottaa käyttöön vastaavan arvokkaan perinteen jo ensi kaudeksi vaikka ylitinkin Atlantin eri veneellä? Olen käynyt jo monessa kaupassa etsimässä sopivia punaisia housuja!Länteen purjehtiessa on mahdollisuus valita kahden reitin väliltä. Toinen on purjehtia ensin etelään kohti Cap Verdeä ja pasaatituulia, jossa käännytään kohti länttä idästä puhaltavan tuulen saattelemana. Ennen sanottiin, ”sail to the south until the butter melts and then turn West”! Toinen reitti on isoympyrä ns. Rhum line, jossa purjehditaan suoraan kohti määränpäätä. Siitä voin sulamisesta ei aina voinut olla ihan varma, välillä oli aika kylmä kuten kuvastakin näkee.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi siitä suurennoksen.

2008 (meidän 2. vuosi)

Talvella 2008 putsattiin Auran pohja puupuhtaaksi jotta näkisimme missä kunnossa pohja on. Samalla saimme mahdollisuuden tarkastaa syksyllä 2002 tehdyn köliremontin jäljet. Auran pohja oli täysin puhdas maaliskuun lopulla ja sitten vaan kyllästämään, joka  mahonkiveneessä ei sitten osoittautunutkaan ihan yksiselitteiseksi asiaksi! Jälkeenpäin äänessä oli monta erilaista asiantuntijaa puolesta ja vastaan. Pohjan kyllästäminen aloitettu. Pave pensselin päässä. Punnin, Paven ja Tompan Havis Amanda yritettiin myydä.
Kokemukset kesältä 2007 olivat sen suuntaiset, että syksystä lähtien suunniteltiin myös moottorin uusimista. Vanha Bukh 10 DV m/73 saisi antaa tilaa tehokkaammalle, pienemmälle ja kevyemmälle moottorille? Samalla vaihtaisimme veneeseen/moottoriin sopivamman/vähän suuremman potkurin? Aura on aikanaan rakennettu ilman moottoria ja vasta myöhemmin veneeseen on asennettu ensin sähkömoottori ja myöhemmin tämä Bukh 10. Vesillelasku oli kesäkuun alussa. Tämän vuoden aikana moottoria ei kuitenkaan vielä uusittu vaan tyydyimme uuteen tehokkaampaan potkuriin, joka aikanaan sitten sopisi myös suunnitteella olevaan uuteen moottoriin. Kuvassa komeilee vanha potkuri.Kaunotar tuodaan ulos keväällä 2008.Vedessä ollaan.
Pave menossa Särkän mastonosturiin. HSS:n laiturissa kiinni. Vuoden aikana venerekisteriä laajennettiin koskemaan myös purjeveneitä ja Auran uusi venerekisteri numero on nyt A-51850. Aura oli mukana myös Micken 60 –vuotisjuhlassa Kulosaaren Casinon laiturissa. Sateesta huolimatta juhlaliput oli nostettu. Kesällä Aura oli selvästi enemmän käytössä kuin edellisenä vuotena ja teimme Helsinki-Uusikaupunki-Helsinki purjehduksen ja useita muita lyhyempiä reissuja. Matkalla Uutenkaupunkiin.Hangon satamassa.
Hangossa kesällä 2008.Ystävämme X-luokan Suomen mestari 2008 - Ilari Angervo.Olut näyttää maistuvan merelläkin. "Perhepotretti" Uudenkaupungin vierasvenesatamassa.
UPS pursiseuralla.Kesällä 2008
UPS on Suomen vanhimpia pursiseuroja.Micken mökillä Sundholmassa, Uudessakaupungissa
Pave.Marko.Tiskikone m/Paavo.
Virsikirjaa virittelemässä.Uuteenkaupunkiin.Sundholman, Uudenkaupungin laiturissa
Porukka kyydissä UudessakaupungissaViaporin Tuoppi elokuussa 2008 ja Aura L-35 oli tuloslistalla 19. luokassa LYS 1 ajalla 2.38.45 (yhteensä 25 venekuntaa osallistui), Lygaia FIN-95 oli 16. ajalla 1.54.43 ja Havis Amanda oli 24. luokassa LYS 2 ajalla 3.36.44 (yhteensä 27 venekuntaa osallistui). Vuoden lopussa Punni luopui osakkuudestaan ja meitä oli sitten kolme omistajaa jatkamassa Auran elämää. Viaporin Tuoppi (Punnin isän ottama kuva)Olimme jo edellisen vuoden syksystä lähtien suunnitelleet myös moottorin uusimista. Vanha Bukh 10 DV m/73 saisi antaa tilaa uudelle, tehokkaammalle, pienemmälle ja kevyemmälle 25 hv:n moottorille ja samalla vaihtaisimme veneeseen/moottoriin sopivamman/vähän suuremman potkurin.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi siitä suurennoksen.